10 noiembrie 2013

Invata limbi straine gratis

Poti invata o limba straina si fara profesor daca esti pasionat, ai motivatie si esti perseverent. Daca inveti de nevoie merge mai greu, dar se poate. Romanul este inzestrat genetic cu abilitatea de a se descurca in orice conditii si de a-si insusi cate putin din vocabularul oricarei limbi.
La noi oamenii sunt foarte primitori. De-a lungul timpului ne-am adaptat la turcisme, nemtisme, furculisioane si ce s-a mai nimerit, numai asa, de distractie. Acum, mai de nevoie, mai sa ne dam smecheri am imprumutat o multime de cuvinte din limba engleza, de nu mai ne mai putem lipsi de ele. Nu se mai poate purta o discutie, sa urmaresti o emisiune, sau sa iei o gustare fara sa talk, watch, snack,spanack. Mai grav este ca uitam graiul dulce romanesc, dar ce mai conteaza atata timp cat ne-am cilivizat.. De atata emancipare si copii nostri au invatat sa planga de dorul nostru in alte limbi...

Am avut si o perioada lunga in care nu ne interesau deloc limbile straine, dar ne uitam in draci la televiziunea bulgara in zilele in care nu era Dallas-ul. Si uite-asa am invatat s-o rupem pe bulgareste fara profesor sau dictionare. La scurt timp dupa revolutie, prietena mea Laura m-a lasat masca auzind-o vorbind o turceasca veritabila. N-o stiam prea culta si nici cu dor de invatatura, dar era indragostita de un turc. Era sa nu o mai recunosc asa cum era gatita si vorbind jumate romaneste, jumate turceste. Mai uimita am fost cand a inceput sa  se certe cu Mustafaua ei. Cand era romanca era cuminte si n-am auzit-o niciodata sa injure sau sa ridice tonul, insa acum capatase un debit verbal de invidiat, ca eu nici romaneste nu pot sa ma cert asa bine. Dar in curand, turcul avea sa se intoarca la nevestele lui, si fata a ramas cu o turceasca pur sange si o burtica in crestere. Se pare ca desi i-a spus tot ce avea de zis n-a reusit sa dea chiar totul din ea decat peste noua luni...

Tot cam dupa revolutie (sociala ca intelectuala, canci), incurajata de numarul tot mai mare al gospodinelor vorbitoare de spaniola, m-am apucat si eu de invatat italiana la care ravneam mai demult. In Romania avem un mare avantaj fata de tarile care se prapadesc de dragul limbii nationale . La noi, filmele nu sunt dublate asa ca putem sa urmarim un film in varianta originala, scutiti de suprapunerea enervanta a vocilor. Mirosind aceasta oportunitate, mi-am ales serialul "Miracole", si m-am apucat de lucru. Din cand in cand acopeream scrisul cu un ziar sau chiar cu hartie igienica fiindca se lipea mai bine pe ecran, chiar daca era nefolosita. Cu timpul, acoperind din ce in ce mai putin, nu mai am avut nevoie de traducere. Imi dau seama de-abia acum ca ar fi fost folositoare si o doza de nebunie de cate o ora, cat dura seralul. Trebuia sa ma implic in actiune, sa discut cu personajele si sa-mi spun cu glas tare parerea in italiana. Oricum nimeni dintre cei vizati n-ar fi avut curajul sa ma contrazica. Intrerupatorul era la mine.

Ai dreptate, italiana este destul de asemanatoare cu romana, si nu este prea greu de invatat. Dupa ce te apuci de ea ai impresia ca o stii dintotdeauna. Ai nevoie de o gramatica sa te uiti putin si peste conjugari, adverbe, constructia frazei, etc. In orice limba cea mai mare bataie de cap ti-o dau verbele, pronumele nehotarate si adverbele. Din aceasta cauza trebuie sa-ti arunci mai intai ochiul si pe gramatica limbii de bastina in cazul in care crezi ca ai mai uitat-o.

Este mai bine sa te ajuti de un serial atunci cand nu ai un curs complet la indemana. Te familiarizezi cu personajele si atunci cand nu sti cum se pronunta ceva, iti imaginezi cum ar spune unul din personajele tale indragite acel cuvant. Ti-l vei aminti mult mai usor decat bajbaind printr-o cantitate mare de informatii incerte.

O limba invatata "dupa ureche" este mai usor de retinut insa cine a spus ca repetitia este mama invataturii a stiut ca spune. Cosmarul copilariei, manualul nu poate lipsi din arsenal pentru ca te ajuta sa pui cap la cap sistematic si cu logica cunostintele nou dobandite. Am auzit multi prefacuti vorbitori de limba engleza care habar n-au ce spun. Scot de sub limba, din gatlej si de pe unde mai pot un recital de cuvinte englezesti al caror sens poate ca nici nu-l stiu. Doresc sa impresioneze impletindu-le in cele mai caraghioase moduri ca te umfla rasul. Ba uneori si scarba.

Care este cel mai bun manual? Cele mai bune sunt bine-inteles cele mai scumpe, care cuprind si lectii scrise dar si materiale audio sau video. Orice stil de invatare ai fie ca inveti mai bine vizual, auditiv sau kinestezic, nu poti invata o limba straina fara un asediu din toate partile: ascultare,vorbire, citire, scriere, reformulare, discutie. Cand vine vorba de carti, ghidurile de conversatie sunt cele mai tentante. Pretul accesibil si numarul mic de file fac ne determina sa ne orientam asupra acestui tip ca prima alegere. Daca trebuie sa inveti in cel mai scurt timp (maximum 2 saptamani) aceasta este alegerea cea mai buna, insa nu vei stapani un vocabular satisfacator iar gramatica va fi insuficienta. Apeleaza la un curs prin metoda Larousse daca ai ceva mai mult timp, insa ia in calcul ca plictisitorul si clasicul manual este cel mai eficient.

Fa-ti un plan de atac pe care ti-l stabilesti singur, in functie de posibilitati si fii perseverent. Nu ceda tentatiei de a chiuli azi pentru ca asa vei fi tentat si maine. In scurt timp, iti vei gasi tot felul de motive sa acorzi  tot mai multa prioritatate altor activitati sau sa-ti faci lectiile in fuga. Proful meu de psihologie spunea ca lectiile bine invatate se retin in proportie de 40- 45%, daca recapitulezi vei fi in stare sa retii pana la 80% din informatie. Ca si la antrenamentul fizic, tot asa si pentru antrenamentul mintii sunt mai bune sedinte zilnice de cel putin 10 minute pe zi decat un antrenament extenuant periodic.

Se spune ca e mai distractiv sa inveti cu prietenii. Cere-le ajutorul, vor fi incantati sa te ajute. Ca cand am vrut io sa invata taganeste ha saritara toti sa ma hajute. . Intrebam cum se zice la buna ziua, ce mai faci si alte expresii uzuale. Repetam cu dictie si cu mandrie: has mo car/mi mij, mai destu bule  ( mancami-ai..., te mai fu..,), dupa cum m-au invatat. A fost intr-adevar amuzant dar nu pentru mine.


Afland ca invatatul limbilor straine te fac mai destept, si pentru ca aveam nevoie de materie cenusie m-am hotarat sa studiez o limba straina. Se spune ca cel mai mult actioneaza asupra emisferei drepte limbajul cu multe vocale, ca japoneza si chineza. Mi s-a parut cam greu si m-am hoararat ca nu vreau sa fiu chiar stralucitor de inteligenta. Mi-am zis ca germana ar fi suficienta pentru a mari un IQ subtirel. Am mai luat in calcul si ca vechiul coleg de serviciu a prins gust pentru limba asta si m-am temut ca nu cumva prostovanul sa fie trecut pe lista de promovari. Mi-am luat, drept profesor fara de arginti, pufosenia din imagine vorbitor de nemteasca pasareasca. Credeam ca lectiile vor fi mult mai simple si mai atractive dar m-am inselat. Mai mare bataia de cap. A trebuit sa invat mai intai furbish, limba inexistenta, foarte draguta dar fara sanse  de promovare in cariera. Treptat, am ajuns sa ma inteleg cu animalul - cu jucaria nu colegul. Soarta a vrut sa mi se strice chinezaria inainte sa apuc sa prind mare lucru. Mai tarziu am regretat ca nu am invatat pentru ca mi s-a oferit o ocazie buna de a pleca din tara, singura conditie fiind sa stiu si eu cat de cat germana. Engleza nu merge oriunde te-ai duce ca pe la noi. Nu in orice tara gasesti asa multi vorbitori de engleza ca pe la noi; nici nu-i roade dorul de a invata alte limbi iar daca stiu nici de-ai dracului nu-ti raspund decat in limba lor.

Cei care mai stiu cate ceva dar vor sa aprofundeze studiul intr-un mod placut vor viziona filmele netraduse sau partial traduse. Obisnuieste-te sa vezi filmele preferate din calculator dupa ce le-ai sters sau ai mutat in alt loc  fisierele .sub sau .avi. Iti poti procura carti in limbi straine la preturi mici, din anticariat sau sa imprumuti gratis de la biblioteca municipala din orasul tau. Pentru bucuresteni, biblioteca metropolitana pune la dispozitia cititorilor carti pe toate gusturile in mai multe limbi. Chiar si copiii pot gasi  carti cu benzi desenate si carti de povesti ilustrate in cele mai cunoscute limbi de la una din filialele pentru copii si tineret, existente in fiecare sector. Un permis la biblioteca metropolitana iti asigura gratuit accesul la oricare din cele 35 de filiale ale sale iar contul tau de cititor iti asigura prin accesul online sa urmaresti disponibilitatea si locatia cartilor tale favorite.

Daca esti un impatimit al informatiei virtuale poti descarca sau citi on-line de la:
http://www.free-ebooks.net/ spaniola, engleza si portugheza,
http://www.gutenberg.org/ pentru germana, engleza, portugheza si franceza
http://onlinebooks.library.upenn.edu unde poti gasi carti in 45 de limbi dintre care unele nici nu stiai ca exista
http://www.bookrix.com unde poti gasi carti in multe limbi, inclusiv romana.
http://www.openculture.com/freelanguagelessons unde poti invata 46 limbi straine on-line din cele 750 de cursuri in engleza.

Ar mai fi multe de listat pentru ca resursele internetului sunt aproape nelimitate si poti gasi nenumarate site-uri  cu carti audio (http://librivox.org/), translatoare audio sau nenumarate cursuri interactive de limbi straine. Fiindca am o lista foarte mare de situri bune ma opresc aici din enumerare si te astept cu intrebari. Succes la cautare si spor la invatat.

4 comentarii:

  1. In contextul economic si social actual este foarte importanta cunoasterea unei limbi straine

    RăspundețiȘtergere
  2. Aplica pentru un împrumut rapid și convenabil de a plăti facturile și pentru a începe o nouă finanțare de proiecte dvs. la o rată a dobânzii mai ieftin de 3%. Nu ne contactati astăzi prin: elijahloanfirm@outlook.com cu suma creditului necesar ca oferta noastră de împrumut minim este de 1.000,00 la orice alegere din valoarea creditului. Sunt certificate, înregistrate și creditor legit. Puteți să mă contactați astăzi, dacă sunteți interesat în obținerea acestui împrumut, contactati-ma pentru mai multe informații despre procesul de împrumut, cum ar fi procesul de termenii și condițiile de împrumut și modul în care împrumutul va fi transferat la tine. Am nevoie de răspunsul dumneavoastră de urgență în cazul în care sunteți interesat.

    RăspundețiȘtergere
  3. buna
    Aceasta este de a informa publicul general că organizația creștină romano-catolică a deschis o oportunitate financiară pentru a ajuta oamenii în nevoi de ajutor, cum ar fi asistența financiară. Deci, dacă vă confruntați cu dificultăți financiare sau dacă vă aflați în orice problemă financiară și aveți nevoie de fonduri pentru a vă începe propria afacere sau pentru a vă plăti facturile, cu o durată lungă și scurtă pe care ați ales-o, cu dobândă redusă la 2% pe an pentru persoane fizice și companii. Contactați-ne astăzi prin e-mail: (romancatholic19@gmail.com) Biblia spune (Luca 11:10) Căci oricine cere, primește; cel care caută găsește; și celui care bate, ușa se va deschide. Așa că nu pierdeți această ocazie, pentru că Isus este același ieri, astăzi și pentru totdeauna. Vă rog, acest lucru este pentru oameni serioși și cu temere de Dumnezeu Primiți saluturile noastre sincere de la organizația creștină romano-catolică, Contactați-ne astăzi prin acest e-mail: (romancatholic19@gmail.com)

    RăspundețiȘtergere
  4. Dacă trebuie să spargem de la distanță telefonul, baza de date, site-ul web al soțului sau să ștergem cazierele, contactați extremeinfiltrators@gmail.com Este strict confidențial

    RăspundețiȘtergere