Avocatul care vroia sa zboare
“Eu nu am căutat niciodată gloria, fiindcă ştiu că gloria pierde adesea pe om. Eu nu lucrez pentru gloria mea personală ci lucrez pentru gloria geniului uman. Ce importanţă are cine a făcut aceste lucruri, important este că ele există.” (Traian Vuia)
S-a nascut la 17 august 1872 in Bujoru, comitatul Caras-Severin al Austro - Ungariei, astazi din jud Timis. A intrat in istorie ca pionier al aviatiei mondiale cu primul zbor cu un aparat mai greu decat aerul. Pasiunea lui pentru zmee i-a starnit interesul pentru latura nestiuta a mecanicii inca din copilarie. S-a inscris la facultatea de Politehnica din Budapesta insa necesitati materiale terestre l-au determinat sa renunte la visul sau de zbor. A facut Dreptul si a luat doctoratul in stiinte Juridice. In timpul facultatii si-a asigurat mijloacele de trai prin practica in cabinete de avocatura.
Majoritatea oamenilor se multumesc sa se stie scapati de grijile materiale insa nu si un om care are o nazuinta puternica. Incepe din nou lucrul la proiectul sau. Pe vremea aceea, cand accesul la beneficiile stiintei era un privlilegiu al celor bogati, proiectarea si construirea unui aparat de zbor era imposibila fara sprijin financiar. Pleaca la Paris in cautarea unui finantator ineresat de proiectul sau. Dupa mentalitatea acelor vremuri, un astfel de proiect starnea neincrederea oamenilor, chiar si a pasionatilor de aerostate. Hotarat sa nu se lase invins de obstacole, din machete si schite, cu mare atentie la detalii, a reusit sa breveteze aeroplan mobilul.
Primul zbor a avut loc intr-o regiune de langa Paris cu aparatul de zbor Vuia l. Inaripata ciudatenie avea o greutate de 250 kg, sustinuta in aer de cei 14m² ai aripilor, si un motor de 20 CP. S-a ridicat de la sol aproape 1m si a zburat 12m dupa care elicele s-au oprit si avionul a aterizat.
Multe ziare din Franţa, Statele Unite şi Marea Britanie au scris despre primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie şi aterizare. De atunci a fost scoasă în evidenţă şi propagată ideea că Vuia a reuşit cu aparatul său să decoleze de pe o suprafaţă plată, folosind numai mijloace proprii, "la bord", fără "ajutor extern" (pantă, cale ferată, catapultă, etc.). Totuşi, au fost şi mai există multe contradicţii şi dezbatere asupra definiţiei de primul aeroplan.
În continuare va mai breveta şi construi diferite invenţii, spre exemplu un generator de abur în si două elicoptere. A fost ales membru de onoare al Academiei române, pe 27 mai 1946.
Este înmormântat la cimitirul Bellu din Bucureşti.
Astăzi Aeroportul Internaţional Timişoara îi poartă numele.
surse:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Traian_Vuia
www.biblacad.ro/Vuia.htm
Un om valoros al patriei :")
RăspundețiȘtergere